Bazele pneumatici
Bazele pneumaticii
Un cilindru pneumatic foloseste presiunea unui gaz pentru a efectua miscari, in special miscari liniare. Cuvantul “pneumatic” provine
din limba greaca si se refera la aer, care este cel mai ieftin si cel mai obisnuit tip de gaz utilizat
in buteliile pneumatice.
Aerul poate fi usor preluat si comprimat pentru a reumple sistemele
pneumatice si nu prezinta acelasi pericol ca si alte gaze. Unele gaze inerte
pot fi utilizate in schimb, dar acestea trebuie comandate sau fabricate in
pre-comprimate in rezervoare si au utilizari mai limitate.
Tipuri de cilindri
Cilindrul in sine, iar aici putem aminti si un cilindru pneumatic patrat ISO,
contine o camera pentru a intra aerul comprimat, o cale pentru a iesi, un
piston care realizeaza cea mai mare parte a lucrarilor implicate si un sistem
de actiune din care face parte pistonul.
Exista mai multe tipuri diferite de sisteme de actiune pentru buteliile pneumatice
si fiecare ofera o forta usor diferita. Prima si cea mai simpla versiune este
cilindrul cu actiune unica, in care forta aerul comprimat este directionatata de o electrovalva in partea din spate a
pistonului.
Acest aer puternic comprimat cauta cea mai simpla cale de iesire si exercita
o mare cantitate de forta pe fata pistonului.
Suprafata fetei pistonului sau dimensiunea alezajului afecteaza direct cat
de usor va reusi aerul sa impinga pistonul. Cu cat este mai mare dimensiunea
alezajului, cu atat mai usor va muta aerul – pana cand greutatea in sine devine
un factor semnificativ.
Pe masura ce pistonul este impins in afara, aerul iese prin valvele de
evacuare care sunt pozitionate cu atentie mai departe in cilindru. Pistonul revine
inapoi in mod natural pana cand o alta presiune de aer comprimat este directionata in cilindru.
Cilindrul cu o singura actiune poate fi de asemenea modificat cu un mecanism
cu arc comprimat, introdus intre capatul cilindrului si partea pistonului opus
unde intra aerul comprimat.
Acest sistem functioneaza intr-o maniera similara cu modelul standard, dar
dupa ce aerul comprimat este eliberat, pistonul este fortat sa revina in pozitia initiala de catre arc.
Acest sistem este utilizat pentru miscari liniare repetate, care implica
sarcini grele si necesita o forta mai mare de aer comprimat pentru a-si
finaliza sarcina.
Sisteme cu actiune dubla
Alte sisteme de cilindri sunt cu actiune dubla sau sisteme care folosesc
supape pentru a injecta doua fluxuri diferite de aer comprimat, alternand pe
ambele parti ale pistonului.
O presiune de aer comprimat impinge
pistonul in afara, iar o alta presiune il
impinge inapoi in pozitia initiala. In
acest sistem este nevoie de mai mult aer comprimat si la fel ca celelalte,
presiunea aerului folosit trebuie sa fie controlata cu atentie.
Faptele
Cilindri pneumatici transforma energia potentiala a aerului comprimat in energie
mecanica a fortei aplicate sau energia cinetica a miscarii. In interiorul
cilindrului, doua camere sunt mentinute la presiuni diferite de aer.
Un piston, atasat la peretele divizor
este pus in miscare pe masura ce volumul camerelor se schimba ca raspuns la
presiunea relativa a celor doua camere. Cel putin una dintre camere este
conectata la un port care permite fluxul de aer sa intre si sa
iasa din cilindru.
Caracteristici
Camerele pneumatice diferite vor avea specificatii de functionare diferite.
Doua caracteristici cheie sunt cursa de cilindru, care este distanta dintre
pozitiile pistonului complet extinse si complet retrase si intervalul de
presiune de operare.
Domeniul de presiune reflecta cantitatea minima de presiune necesara pentru
actionarea cilindrului si presiunea maxima pe care o poate contine in siguranta
si determina cantitatea si natura lucrului pe care cilindrul il poate efectua
Functie
Sistemele pneumatice pot impinge si trage, ridica obiecte, deschid si inchid
usile sau pot tine, indeparta si pozitiona piesele in fabricatie prin
producerea unei actiuni de strangere.
Cilindri de aer apar frecvent in manipularea si prelucrarea materialelor precum
si in sistemele ce necesita etanseitate.
Identificare
Atunci cand identificati un anumit cilindru pneumatic, este de asemenea util
sa identificati tipul de miscare pe care il genereaza si tipul de carcasa in
care este continut pistonul.
Cilindrul pneumatic este un cilindru
dreptunghiular cu corp neted, ceea ce inseamna ca pistonul este inglobat in
intregime intr-un cadru in forma de ermetic .
Intr-un cilindru classic , diametrul
carcasei este mult mai mare decat grosimea acesteia, rezultand un cilindru
plat, rotund, care nu adaposteste neaparat intreaga tija a pistonului.
Un cilindru rotativ este proiectat astfel incat presiunea aerului sa
actioneze o miscare rotativa. In cele din urma, cilindrii cu aleza multipla pot
crea miscare in mai mult de un piston la un moment dat, fiecare proiectat si
pozitionat pentru o sarcina unica.